euroshop 2020
Op internet aankopen is nog normaler geworden en toch gebeuren meer dan 75% van de winkelaankopen in een echte winkel. Een goed doordacht en aantrekkelijk winkelontwerp heeft een potentiële omzetstijging van 40%. In een competitieve retail sector is het belangrijk je concept goed te positioneren en ruimte te bieden in je winkel voor uittesten van producten, advies en community-building. (Foto: Visplay, 'shared spaces'.)
Het is opvallend hoeveel kansen technologie op de winkelvloer biedt. We leven in een tijdperk waarin je de bewegingen van je klant kunt tracken met verlichting, zodat je personeel zich daarop af kan stemmen. Of waarmee je kunt checken hoe effectief bepaalde presentaties zijn. Er zijn talrijke voorbeelden van kassavrij betalen, click&collect systemen, interactieve passpiegels, VR-systemen, community-buildingprincipes, ... kortom, heel veel kansen. (Foto: Zara, ShopTheLook, Augmented Reality App)
"Decrease your footprint. Increase your profit."
De vraag naar duurzaamheid komt vanuit de consument. De klant heeft steeds meer kennis van producten en kiest meer voor bedrijven die bewust ondernemen. De verwachtingen voor een duurzame winkelinrichting liggen in dezelfde lijn. Duurzame keuzes kan je vertalen in je winkelinrichting door het gebruik van circulaire materialen en modulaire meubelsystemen.(Foto:Banks Journal Flagship Store in LA.)
“Aanraking leidt tot kopen.”
Door fysieke aanraking krijgt de consument informatie over de tactiele eigenschappen van een product, zoals textuur of gewicht, wat online niet mogelijk is. Producten voelen en vastnemen maakt de winkelervaring in een fysieke winkel uniek en reëel in tegenstelling tot het online gebeuren. Dat maakt wellicht dat de consument aangetrokken is tot texturen en 3D-vormen in design. Er zijn talloze voorbeelden van materialen om hiermee aan de slag te gaan in je interieur.
Een sterke rode draad in het winkelconcept - en in alle klantencontacten - is niet langer de kers op de taart maar een basisvereiste. Want wanneer je als retailer een sterke customer experience biedt, overschaduw je andere merken en word je minder afhankelijk van hen en van je eigen prijszetting. Probeer niet om een instagram-interieur te creëren, maar schrijf je eigen verhaal voor je klanten. Een verhaal die eruit springt, gebaseerd op de missie en visie van je merk. (Foto:Genesis Mannequins)
Ook een creatieve aanpak nodig?
Loop je ook over van ideeën en inspiratie na je bezoek aan EuroShop, maar weet je niet hoe hiermee aan de slag te gaan? Wil je ook van je winkel een echte beleving maken? Of heb je een project voor ons? Mail dan naar Valerie. (valerie@aber.be) Of kom langs voor een eerste gesprek met kopje koffie.